Z kuşağının favori arama motoru

Gençler Artık TikTok ve Instagram’ı Seçiyor

“Google’a sor” dönemi yerini “TikTok’a bak” dönemine mi bırakıyor? Z kuşağı olarak adlandırılan yeni nesil, arama alışkanlıklarını köklü biçimde değiştiriyor. Bilgiye ulaşmanın en hızlı, en pratik ve en ilgi çekici yolu artık klasik arama motorları değil, doğrudan sosyal medya platformları. Başta TikTok olmak üzere Instagram ve YouTube, gençlerin “arama davranışlarında” Google’ın yerini almaya başladı.

PEKİ NEDEN TİKTOK?

TikTok ve benzeri uygulamaların, gençler için birer sosyal mecra olmanın ötesine geçerek birer arama motoruna dönüşmesinin başlıca nedenleri şu:

  • Anında görsel anlatım: Z kuşağı bilgiye uzun metinlerle değil, 15–60 saniyelik videolarla ulaşmak istiyor.
  • Algoritma destekli keşif: Google düz bir liste sunarken, TikTok kullanıcıya özel içerikleri öne çıkarıyor.
  • Deneyim odaklı sonuçlar: Gençler bilgi değil, “başkasının deneyimi” üzerinden seçim yapmayı tercih ediyor.

Örneğin “İstanbul’da kahvaltı yapılacak en iyi yerler” şeklinde bir arama yapan genç, TikTok’ta bu mekanı ziyaret edenlerin kısa videolarıyla karar veriyor. Google’daki klasik blog yazılarının ya da harita sonuçlarının yerini artık “story formatında bilgi” aldı.

VERİLER DA AYNI ŞEYİ SÖYLÜYOR

Google’ın üst düzey yöneticilerinden Prabhakar Raghavan’ın 2022’de yaptığı açıklamada “Gençlerin %40’ı bir mekan ararken artık Google yerine TikTok veya Instagram’ı tercih ediyor.” şeklinde konuştu. Üstelik bu oran, son iki yılda daha da arttı. 2025 itibarıyla sosyal medya tabanlı aramaların, geleneksel metin tabanlı aramaları özellikle yaşam tarzı, yemek, seyahat ve eğlence kategorilerinde geride bıraktığı görülüyor.

ARAMA MOTORU TANIMI DEĞİŞİM YAŞIYOR

Z kuşağının internette bilgiye ulaşma biçimi, arama motoru kavramının kökten yeniden tanımlanmasına yol açıyor. Artık bir platformun “arama motoru” sayılabilmesi için sadece bilgi sunması yetmiyor bilgiye deneyim katması, görselleştirmesi ve kullanıcıyı o dünyaya çekmesi gerekiyor.

Related Posts

BYD’nin Avrupa’daki yeni merkezinin yeri ortaya çıktı

Çin’in önde gelen otomotiv üreticilerinden BYD, 2030 yılına kadar araç satışlarının yarısını uluslararası pazarlarda gerçekleştirme hedefi doğrultusunda önemli bir adım attı. Şirket, Avrupa’daki yeni merkezini Macaristan’da kurma kararı aldı. Bu merkez sayesinde yaklaşık iki bin kişiye istihdam sağlanması planlanıyor.

500 milyon yıllık 3 gözlü deniz canlısı keşfedildi

Kanada’da müze arşivlerinde yapılan incelemeler, yarım milyar yıl önce yaşamış, üç gözlü ve poposundaki solungaçlarla nefes alan antik bir deniz canlısını ortaya çıkardı. Mosura fentoni adı verilen bu küçük ama sıra dışı yaratık, Kambriyen dönemin düşünüldüğünden çok daha çeşitli bir yaşamı barındırdığını gösteriyor.

Köpekler neden dışkı yer?

Bazı hayvanlar ya kendi dışkılarını ya da başka hayvanların dışkılarını yiyebilir. Tüm köpeklerin ise yaklaşık yarısı hayatlarının bir noktasında dışkı yemeyi dener. Peki bunu neden yaparlar?

4 saatlik uyku ile dinç kalanların sırrı: Yeni bir genetik mutasyon keşfedildi

Bazı insanlar yalnızca 4 ila 6 saat uyuyarak enerjik hissedebiliyor. Bilim insanları, bu “doğal kısa uyuyanlar”ı diğerlerinden ayıran genetik farklardan birini daha ortaya çıkardı. Yeni keşfedilen SIK3-N783Y adlı mutasyon, kişilerin daha az uykuyla yetinmesini sağlıyor.

Yapay zeka, bu 3 meslekte Z Kuşağının yerini aldı!

Yapay zekâ, özellikle rutin veri girişi, müşteri hizmetleri ve içerik üretimi alanlarında Z Kuşağı’nın öncelikli işlerini sessizce devraldı. Otomatik sistemler, hatasız ve kesintisiz çalışarak bu mesleklerdeki genç çalışanları ikinci plana iterken; hız ve maliyet avantajı sunuyor.

Apple akıllı gözlükler için yeni bir çip geliştiriyor

Özellikle Meta gibi gözlüklerin piyasada yer almasının ardından harekete geçen Apple, sanal gerçeklik gözlüğünün ardından hem arttırılmış gerçeklik destekli hem de daha sade modeller üzerinde çalışacak.